Rampjaar vol fake news

In 1672 gaat het verschrikkelijk mis in ons land. In deze museumles beleven de leerlingen dit Rampjaar door de ogen van de twee hoofdrolspelers van deze tijd: de prins van Oranje en Johan de Witt, de leider van ons land.

Engeland valt aan op zee, Franse en Duitse legers komen over land binnen. De mensen in ons land zijn in paniek. De prins van Oranje wordt gezien als dé man die de orde kan herstellen. En Johan de Witt? Die is het slachtoffer van pamfletten vol verwijten, fake news en complottheorieën. Hij krijgt de schuld van alle chaos en wordt samen met zijn broer Cornelis vermoord. In deze museumles denken de leerlingen na over de vraag hoe zij zelf zouden reageren op een ramp. Welk nieuws kun je vertrouwen? Wat doet paniek met mensen? En wat zijn de overeenkomsten tussen het Rampjaar 1672 en het Coronajaar 2020?

De video Rampjaar vol Fake News is ter voorbereiding te gebruiken in de klas. Download daarbij de powerpoint presentatie.