De Spuistraat

De Spuistraat

De Spuistraat

Rond 1900 was de Spuistraat een van de chicste winkelstraten van Den Haag. Rijk gedecoreerde winkelpuien en volle etalages moesten de voorbijgangers naar binnen lokken. Zoals gebruikelijk in zijn Haagse stadsgezichten schilderde Floris Arntzenius (1864-1925) de Spuistraat bij grijs, bewolkt weer. Hij werd wel eens de ‘meester van de grijze nevelen’ genoemd, verwijzend naar de invloed van de Haagse school op zijn werk. Op dit schilderij lijkt het net geregend te hebben, want het asfalt glimt en weerspiegelt de wolkenlucht. Een stevige wind blaast door de straat en doet de kleding van de chique voorbijgangers opwaaien. In een interview uit 1910 legt Arntzenius uit waarom hij zo graag dit soort straten schilderde: ‘Zoo’n gevel, zie je, dat is een heerlijk ding. Allemaal van die uithangborden en vlaggestokken al dat grillige. En dan zoo even hier en daar een kleurtje erin. Wat rood. Wat geel soms. Zoo’n tipje maar. En dan krijg je ’t zoo levendig.’

Lees verder
In 1892 vertrok Arntzenius uit Amsterdam om zich in Den Haag te vestigen. Hier lukte het om enige bekendheid te krijgen. Hij werd lid van Pulchri Studio en oefende daar later prominente bestuursfuncties uit. Het overgrote deel van zijn oeuvre bestaat uit stadsgezichten, maar in 1910 keerde hij zich van dit genre af. Naar eigen zeggen wilde hij eens portretten en bloemstillevens schilderen, omdat hij ‘wars van alle hoovaardij [hoogmoed] om koopende bewonderaars’ was. Zeven jaar later pakte Arntzenius het schilderen van stadsgezichten weer op. Hij ging zich vooral richten op Den Haag en met name op het centrum. De Spuistraat behoort samen met het Noordeinde tot de Haagse plekken die Arntzenius het meest heeft getekend en geschilderd. In de collectie van het Haags Historisch Museum bevindt zich ook de kleinste Spuistraat die hij ooit heeft vervaardigd: een schilderijtje van 8,3 cm hoog en 5,8 cm breed, bedoeld voor het grote poppenhuis van Lita de Ranitz.

De Spuistraat.jpg
Floris Arntzenius, De Spuistraat, ca. 1900

Specificaties

  • Vervaardiger: Floris Arntzenius
  • Datering: ca. 1900
  • Objectnummer: 1919-0002-SCH
  • Materialen: doek, olieverf
  • Afmetingen: 45,5 x 65,5 cm.

Literatuur

  • Dolf Welling, Floris Arntzenius (Den Haag 1992).
  • Charles Dumas, ‘Het Haagse stadsgezicht in de negentiende eeuw’, in: Michiel van der Mast en Charles Dumas (red.), Van Gogh en Den Haag(Zwolle 1990) pp. 102-103.
  • Arsine Nazarin, ‘Floris Arntzenius, portretteur van Den Haag’, in: Maartje de Haan, Marieke van der Heijden en Arsine Nazarin (red.), Dwars door de stad. C. Springer, G.H. Breitner, F. Arntzenius en het negentiende-eeuwse stadsgezicht (Harderwijk/Den Haag 2007) 72-111.
Tickets