Haags Historisch Museum ontvangt schenking
Het Haags Historisch Museum wordt door BankGiro Loterij-ambassadeur Albert Verlinde verrast met een cheque van 210.00 euro

Haags Historisch Museum ontvangt schenking

Haags Historisch Museum ontvangt schenking van 210.000 euro van de BankGiroLoterij

Dertien Zuid-Hollandse musea ontvangen een stevige bijdrage van de BankGiro Loterij. Dat maakte de cultuurloterij van Nederland gisteravond bekend. Het Haags Historisch Museum ontvangt een eenmalige bijdrage van 210.000 euro om een vaste opstelling over 800 jaar Binnenhof te realiseren wat mooi aansluit bij de grootscheepse verbouwing van Het Binnenhof die binnenkort van start gaat.

Loterijambassadeur Albert Verlinde verraste Tjeerd Vrij, directeur van het Haags Historisch Museum, gisteren met een cheque bij RTL Surprise! Dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij ontvangt de culturele sector in Nederland dit jaar bijna 83,5 miljoen euro.

Haags Historisch Museum

Tjeerd Vrij reageert enthousiast: “De financiële bijdrage van de BankGiro Loterij maakt het mede mogelijk om onze bezoekers straks een unieke en niet eerder getoonde blik te geven op wat er zich de afgelopen eeuwen rondom de Hofvijver heeft afgespeeld.“

“Het Binnenhof is het centrum van de Nederlandse politiek, en heeft een rijke geschiedenis. We zijn trots dat wij dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij financiële steun kunnen bieden aan het Haags Historisch Museum, zodat het bijzondere verhaal van 800 jaar Binnenhof een podium kan krijgen”, aldus Dorine Manson, managing director van de BankGiro Loterij.

Culturele partners Zuid-Holland

Naast de bijzondere bijdrage aan het Haags Historisch Museum ontvangen in Zuid-Holland ook het Nieuwe Instituut (253.600 euro), Kunsthal Rotterdam (489.544 euro), Maritiem Museum Rotterdam (314.880 euro), Mauritshuis (2,2 miljoen euro), Museum Beelden aan Zee (268.462 euro), Museum Volkenkunde (386.632 euro), Nederlands Fotomuseum (273.023 euro), Rijksmuseum van Oudheden (516.644 euro), Naturalis Biodiversity Center (732.829 euro), Kunstmuseum Den Haag (816.581 euro), Museum Boijmans Van Beuningen (536.005 euro) en Museum Volkenkunde (255.817 euro) een bijdrage.

Kickstartcultuurfonds

Naast de Zuid-Hollandse musea heeft BankGiro Loterij ook dit jaar weer bijgedragen aan het Kickstart Cultuurfonds. Dit landelijke fonds werd afgelopen zomer opgericht op initiatief van de BankGiro Loterij, het Prins Bernhard Cultuurfonds, VSB Fonds en de VandenEnde Foundation, samen met nog enkele private cultuurfondsen en het ministerie van OCW. Het fonds biedt snel financiële ondersteuning aan culturele instellingen om zich aan te passen aan de coronamaatregelen en op een veilige manier publiek te ontvangen. Producenten, muziekpodia, musea en theaters kunnen aanvragen indienen voor ondersteuning van corona-gerelateerde kosten. Criteria zijn te vinden op www.kickstartcultuurfonds.nl. In totaal verdeelt het fonds dit jaar 20 miljoen euro, naast de 16 miljoen euro die afgelopen jaar is besteed.