Tjeerd Vrij benoemd tot directeur Haags Historisch Museum

Tjeerd Vrij is per 1 januari 2020 benoemd tot directeur van de Stichting Haags Historisch Museum en Rijksmuseum de Gevangenpoort.

Sinds begin dit jaar is hij al werkzaam als waarnemend directeur en verantwoordelijk voor de vernieuwing van het museum. Met de benoeming van Vrij kiest het museum voor continuïteit in de uitvoering van de ambitieuze vernieuwingsplannen die het museum dit jaar ontwikkelde.

Tjeerd Vrij heeft ruime ervaring op het gebied van vernieuwingstrajecten en organisatorische ontwikkeling. Hij was eerder werkzaam als zakelijk directeur bij het Maritiem Museum Rotterdam.

Onder zijn leiding heeft het Haags Historisch Museum een beleidsplan voor de komende jaren opgesteld. Het streven is het bereik van het museum te vergroten door inhoudelijke vernieuwing, versterking van de organisatie en renovatie van het monumentale museumpand. Educatie, publieksparticipatie en diversiteit/inclusie zijn de afgelopen jaren belangrijke speerpunten geweest en het museum wil zijn positie op deze terreinen verder gaan versterken.

Het Haags Historisch Museum zal de komende jaren het verhaal van Den Haag vertellen, met nieuwe presentaties over 800 jaar Binnenhof, stad van zand en veen, koninklijke residentie en stad van Vrede en Recht.

Recent is ook Museum de Gevangenpoort gestart met vernieuwing van de vaste opstelling van de collectie, die gebaseerd zal zijn op de thema’s: misdaad en straf, vervolging en vrijheid en rechtsstaat en vrede.

Foto: Kim Verkade