Gemeenten Den Haag investeert in eerste stappen

Gemeente Den Haag investeert in eerste stappen renovatie Haags Historisch Museum

Het Haags Historisch Museum brengt de verhalen van de stad tot leven én werpt licht op de lokale geschiedenis en cultuur. Helaas voldoet het rijksmonument waar het museum in gehuisvest is, niet meer aan de eisen van de tijd én niet meer aan de eisen van de huidige museumbezoeker. De gemeente Den Haag stelt daarom, als eigenaar van het gebouw, een bedrag van €910.000 beschikbaar voor het opstellen van een concreet restauratieplan, waarmee het Haags Historisch Museum de eerste stappen kan zetten naar de noodzakelijke verbouwing.

Wethouder Robert van Asten, Cultuur: “Een Haags stadsmuseum is niet alleen van groot belang voor Den Haag, maar ook voor de rest van Nederland. De historische en actuele ontwikkelingen van Den Haag als regerings- en hofstad en dus ook de Nederlandse geschiedenis, worden hier verteld. De ligging van dit museum midden in het Museumkwartier met uitzicht op de Hofvijver en het Binnenhof is fantastisch maar het rijksmonument is ernstig aan renovatie toe. Na de toekomstige noodzakelijke opknapbeurt van het pand, kan het Haags Historisch Museum het verhaal van de stad en de ontwikkeling van onze democratie nog mooier en beter vertellen.”

Tjeerd Vrij, directeur Haags Historisch Museum: “Ik ben enorm blij dat we met een restauratieplan een grote stap kunnen zetten in het vernieuwingsproces van het museum. We zitten in een prachtig historisch pand op een toplocatie, maar met name het interieur heeft veel aandacht nodig, het voldoet niet meer aan de huidige museale eisen en de verwachting van bezoekers. De historische Sebastiaansdoelen moet weer schitteren, en daarom gaan we investeren in het gebouw en tegelijkertijd werken aan vernieuwing van onze presentaties. Het publiek kan straks genieten van een vernieuwd Haags Historisch Museum.”

In het rijksmonument aan de Hofvijver waar ooit het Sint-Sebastiaansgilde bijeen kwam, zet het Haags Historisch Museum de komende tijd in op vernieuwing om grote ambities voor de toekomst te verwezenlijken. Het wil een aansprekend en relevant museum zijn én blijven voor een breed en divers publiek. De ruimtelijke en klimatologische omstandigheden in het gebouw zorgen voor een afbreuk aan de kwaliteit van de presentatie en de bezoekerservaring. Met deze bijdrage van de gemeente Den Haag kan het museum een definitief ontwerp maken en zo de eerste stappen zetten naar de renovatie.

Rijksmonument

Het rijksmonument heeft een lange geschiedenis met de Haagse Historie. In 1884 was het Haags Gemeentemuseum in het gebouw gehuisvest. De collectie Haagse Historie is dus al in die tijd te vinden in de Sint Sebastiaansdoelen. Eind 1934 verhuist het Gemeentemuseum naar de Stadshouderslaan. In 1986 krijgt de Haagse Historie opnieuw een plek in de Sint Sebastiaansdoelen en komt het gebouw in eigendom van de gemeente Den Haag. Op 1 januari 1991 droeg het Gemeentemuseum de collectie Haagse Historie officieel over aan het Haags Historisch Museum.

De voormalige Sint-Sebastiaansdoelen uit 1636 is een rijksmonument en bevindt zich aan de Korte Vijverberg, aan de Hofvijver. Het werd gebouwd als gildehuis van de Sint-Sebastiaansschutterij. Naast het gebouw bevonden zich de feitelijke doelen: de banen waar de schutters het schieten oefenden. Het gebouw heeft door de jaren heen verschillende functies gehad, bijvoorbeeld als arrondissementsrechtbank en als plek voor het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie.

Haags Historisch Museum

De kerncollectie van het museum bestaat onder meer uit schilderijen, zoals stadsgezichten en portretten van belangrijke Haagse personen. Tijdelijke tentoonstellingen brengen typisch Haagse onderwerpen voor het voetlicht. Daarin komt de veelzijdigheid van de stad Den Haag volledig tot z’n recht. Ook organiseert het Haags Historisch Museum tal van activiteiten met een Haags tintje.

Nationaal Restauratiefonds

Het geld dat beschikbaar wordt gesteld komt van een rekening van de gemeente bij het Nationaal Restauratiefonds, een fonds bedoeld voor de restauratie en instandhouding van monumenten.

Foto: Kim Verkade