MijnDenHaag* (groep 7 en 8)

Wat is een museum? En wat kunnen u en uw leerlingen toevoegen aan de geschiedenis van de stad? Doe mee aan dit project en ontdek Den Haag, het museum en elkaars verleden.

MijnDenHaag* maakt leerlingen bewust van hun eigen rol in de geschiedenis. Een museum verzamelt schilderijen, gebruiks- en siervoorwerpen, foto’s, documenten en meer. Wat deze voorwerpen bijzonder maakt is het verhaal erachter. Tijdens deze workshop sporen we de leerlingen aan hun huis, school en omgeving te bekijken als een museum: welk verhaal over hun leven zou over 100 jaar nog verteld moeten worden?

MijnDenHaag* als project binnen de klas

MijnDenHaag* leent zich uitstekend om als project binnen de klas ingezet te worden, bijvoorbeeld rondom een bepaald thema, om elkaar beter te leren kennen of in het kader van pesten. Door het delen van persoonlijke objecten en verhalen leren de leerlingen elkaar beter kennen en ontdekken ze wat er bij elkaar speelt. U kunt voor dezelfde groep meerdere lessen bij ons afnemen.

Leselementen
• De workshop bestaat uit meerdere bijeenkomsten die zowel in de klas als in het museum plaatsvinden.
• De leerlingen worden zich bewust van de waarde van geschiedenis en hun eigen rol daarin.
• We stimuleren de leerlingen om op een andere manier naar voorwerpen te kijken; het gaat er niet om of het duur of mooi is, maar om het verhaal dat er mee verteld wordt.
• De leerlingen leren de essentie van hun verhaal over te brengen aan andere mensen uit hun omgeving. Tegelijkertijd wordt er aandacht besteed aan het luisteren naar verhalen van anderen.

Voorbereiding
Voorafgaand aan de workshop bespreken we graag wat uw leerdoelen zijn voor de les. U kunt vooraf alvast een kijkje nemen op www.mijndenhaag.org om de resultaten van eerdere deelnemers te bekijken.

Workshopstructuur
1e bijeenkomst: Museumdocent vertelt op school over de taak van het museum, de rol van de conservator en de spullen die worden verzameld.
2e bijeenkomst: Leerlingen bezoeken het museum en maken kennis met de verhalen die er worden verteld.
3e bijeenkomst: De leerlingen gaan aan de slag met hun eigen voorwerp. Ze worden gefotografeerd met hun object en delen hun verhaal met de klas.
4e bijeenkomst: Feestelijke presentatie van de verhalen (locatie in overleg).

In overleg zijn ook minder bijeenkomsten mogelijk.

Kerndoelen
• Nederlandse taal (kerndoelen 1 • 2)
• Oriëntatie op jezelf en op de wereld in mens en samenleving, tijd en ruimte (kerndoel 37 • 47 • 51)
• Kunstzinnige oriëntatie (kerndoel 55 • 56)
Bron: Kerndoelen boekje OCW

Praktische informatie