De schatkist van Tim (Groep 1 t/m 4)

Wat is een museum nu eigenlijk? Kunnen we het museum zien als een schatkist, waarin allemaal dingen verzameld en gespaard worden? Verzamelen is heel herkenbaar voor de leerlingen: bijna ieder kind verzamelt wel iets. Spelenderwijs leren de leerlingen tijdens deze les meer over verzamelen en sparen.

In deze les maken de leerlingen kennis met Tim: hij woont in het museum en heeft een eigen verzameling, die hij bewaart in zijn schatkist. In het museum zijn drie schatkisten verspreid. Samen met de museumdocent gaan de leerlingen op zoek naar de schatkisten van Tim en ontdekken ze spelenderwijs wat je allemaal kunt sparen en hoe je voorwerpen bij elkaar brengt. De zintuigen horen, voelen en kijken komen allemaal samen in deze les.

Deze museumles is speciaal ontwikkeld voor de leerlingen van de onderbouw, groep 1 t/m groep 4. De kinderen maken kennis met de beginselen van een museum. Het speciaal voor deze les ontworpen boek van illustrator Harmen van Straaten omlijst het verhaal van Tim.​

Praktische informatie