Stadsgezichten / de 17e eeuw

Vergroot deze foto

Het Binnenhof met de Ridderzaal

Voorname burgers wandelen, converseren of begroeten elkaar op het Binnenhof, terwijl een koets aan de linkerkant de Mauritspoort uitrijdt. Pas vanaf de 17de eeuw kiezen kunstenaars de binnenzijde van het Binnenhof en met name de Ridderzaal als onderwerp van hun werk. Op dat moment dient deze voormalige feestzaal van de graven van Holland als loterijzaal en als plaats voor boekenverkoop. Het gebouw is op dat moment zwaar in verval geraakt. De muren vertonen grote scheuren en tussen de stenen woekert het onkruid. Op dit schilderij is dat vooral goed te zien aan de rechtertoren.

Rechts op de voorgrond van het doek is een onderschildering zichtbaar. In verhouding met de andere personages op het doek zijn deze figuren veel groter. Hoogstwaarschijnlijk heeft de schilder de nadruk willen leggen op de Ridderzaal als imposant gebouw en heeft hij na afloop van zijn werk besloten deze figuren op de voorgrond door straatstenen te overschilderen. Bij een latere, te rigoureuze, schoonmaakbeurt zijn zij weer tevoorschijn gekomen.

Tegenwoordig heeft de Ridderzaal van de voorkant een heel andere aanblik. De ingang via de bordestrap in het midden van de voorgevel wordt in 1376 overdekt tot een voorportaal. Zes jaar later heeft men daar een verdieping bovenop geplaatst dat toen door de Rekenkamer in gebruik is genomen. Het portaal, versierd door twee kraakbenen die vermoedelijk afkomstig zijn van een aangespoelde potvis tussen Scheveningen en Katwijk en die als symbool van recht moet worden beschouwd, heeft eeuwenlang het beeld van de Ridderzaal bepaald. Tijdens de regering van koning Lodewijk Napoleon is besloten het portaal af te breken.

  • Objectnummer: 1892-0013-SCH
  • Materialen: doek, olieverf
  • Afmetingen: 114,4 x 99,9 cm

Literatuur

  • Charles Dumas, Haagse stadsgeszichten 1550-1800. Topografische schilderijen van het Haags Historisch Museum (Zwolle 1991) 667-673.
Lees meer