Koloniaal Den Haag - een onvoltooid verleden
foto: Mike Bink

Koloniaal Den Haag - een onvoltooid verleden

• Wanneer 25 mrt 2023 t/m 03 sep 2023 (Europe/Amsterdam / UTC100)
  • Voeg gebeurtenis toe aan agenda iCal
Het Haags Historisch Museum presenteert een tentoonstelling over het koloniale verleden én heden van regeringsstad Den Haag.

Het koloniale verleden is in Den Haag op vele manieren aanwezig. In onze taal, muziek, eten, festivals, herdenkingen en in de architectuur. In het voormalige Ministerie van Koloniën hangen nog altijd portretten van de bestuurders van toen. Wat voor rol speelde onze regeringsstad in het Nederlandse koloniale systeem?

Beslissingen met grote gevolgen
Haagse beslissingen hadden ooit grote gevolgen voor miljoenen mensen ver weg: in Indonesië, in Suriname en in de Caribische delen van het koninkrijk. Gedurende een periode van ruim drie eeuwen werden deze gebieden bestuurd vanuit één dominante drijfveer: het maximaliseren van winst. Een beleid dat gepaard ging met onderdrukking van de inheemse bevolking, rechteloosheid, geweld, slavernij en het de kop indrukken van elke vorm van verzet.

1920px-Plein,_ministerie_van_Koloniën_in_1904.jpg

Haagse koloniale geschiedenis
Bekende personen zoals Johannes van den Bosch, die het Cultuurstelsel invoerde in Indonesië, en Tula, leider van de Curaçaose slavenopstand van 1795, worden in een nieuwe context gepresenteerd. Er is ook aandacht voor minder bekende personen. Bijvoorbeeld de tot slaaf gemaakte Virginie van Gameren, die de strijd aanging om haar vrijheid en die van haar kinderen te krijgen, en daarin gelijk kreeg van het Ministerie van Koloniën. Of Pangeran Adipati Soejono, de enige minister van Indonesische afkomst in een Nederlandse kabinet. Hij zette zich in voor meer zelfbestuur. Al deze historische personen geven de impact van het koloniale systeem gezicht.

Samen met, voor en door de stad tot stand gekomen
Het museum riep in 2022 stadgenoten op hun verhaal en voorwerp over het koloniale verleden en de hedendaagse neerslag daarvan te delen. Welk persoonlijk voorwerp vertelt hierover een belangrijk verhaal? En wat betekent dit voorwerp voor jou?

Samen met Dutch Caribbean Book Club, Stichting Eekta, Stichting Afimo, Tong Tong Fair en Museum Sophiahof organiseerde het museum Verhalensalons. Ook bij de woongemeenschappen Bangun Trisno en Wisma Tunggal Karsa zijn verhalen verteld. Stadsgenoten deelden tijdens deze gesprekken hun verhalen over familiegeschiedenissen, tradities, rituelen, religie, leef- en eetcultuur.

Met een adviespanel is uit ruim honderd ingezonden voorwerpen en verhalen een selectie gemaakt, te zien in de tentoonstelling. Op deze manier onderzoekt, verzamelt en presenteert het museum al ruim vijftien jaar het erfgoed van de stad, altijd in samenwerking met stadsgenoten en partners.

Publieksprogramma
Rondom de tentoonstelling organiseert het museum een uitgebreid publieksprogramma met rondleidingen, stadswandelingen, workshops, debatten en lezingen. Bekijk het programma in onze agenda. Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

Introductierondleidingen
Loop mee met een deskundige gids. Deelname is gratis, aanmelden bij de entree.

• 22 juli, 14.00 uur
  • 5 augustus, 14.00 uur
  • 26 augustus, 14.00 uur
  • 2 september, 14.00 uur

Saron penerus, slaginstrument

Saron penerus, pekin, slaginstrument (gamelan)

Orlando P. Kromopawiro: “Terwijl ik speel, denk ik aan onze voorouders, die als contractarbeiders in Indonesië werden geronseld voor werk in Suriname. Gamelan stelde hen in staat om vormen van kunst, amusement en vermaak uit Indonesië ook in Suriname te beoefenen. Het was een manier om heimwee naar Indonesië tegen te gaan. Nu doen we eigenlijk hetzelfde. Terwijl we in Nederland spelen, denken we aan Suriname.”